Jak komunikovat s pacienty s roztroušenou sklerózou? Zapojte aktivní naslouchání
V souvislosti s péčí o pacienty s RS se často hovoří o správné komunikaci. Jedná se o široký pojem, do kterého spadá například aktivní naslouchání. Co by o něm sestry měly vědět, aby jejich komunikace s pacienty byla co nejefektivnější a zároveň nejpříjemnější?
Pozornost patří pacientovi
Aktivní naslouchání je považováno za velmi hodnotný způsob komunikace. Spočívá v tom, že příjemce informací, tedy například sestra, věnuje ve všech směrech plnou pozornost pacientovi, s nímž hovoří. Soustředí se na obsah sdělení, pacienta nepřerušuje a různými způsoby dává najevo zájem o komunikaci. Aktivní naslouchání má pro pacienty nejen věcný význam, ale může mít i terapeutický efekt. Celkový způsob a úroveň komunikace je samozřejmě nutné přizpůsobit věku a kognitivním schopnostem pacienta.
Nehovořte příliš automaticky
Zdravotníci mohou mít v mnoha situacích tendenci komunikovat v režimu „autopilota“. Tedy přistupovat k úkonům i komunikaci rutinním způsobem, aniž by se zamýšleli nad formou komunikace nebo jejími dopady. Pro pacienty s roztroušenou sklerózou a jejich rodiny ovšem nemusí být rozhovor na téma týkající se zdraví běžnou či srozumitelnou záležitostí. Rutinní a neosobní přístup proto nemá ve správně nastavené komunikaci místo a pacientům je vždy potřeba věnovat plnou pozornost.
Jak vypadá aktivní naslouchání v praxi?
- Udržujte oční kontakt s pacientem.
- Eliminujte rušivé vlivy i zvuky (například telefon, notifikace z PC, hovory z vedlejší místnosti...)
- Vědomě udržujte pozornost a soustředění na pacienta.
- Průběžně dávejte najevo svůj zájem o hovor s pacientem a využívejte neverbální komunikaci.
- Pokládejte doplňující otázky, ale nepokoušejte se za pacienta dokončit věty nebo jinak ovlivňovat jeho sdělení.
Trpělivost, dostatek času a respekt
Každý pacient vnímá komunikaci se zdravotníky jinak a u osob s roztroušenou sklerózou, jejichž kognitivní schopnosti se mohou značně lišit, platí nutnost přizpůsobit komunikaci jejich stavu dvojnásobně. Zejména u seniorů je potřeba trpělivost při mluvení i naslouchání – starší pacienti potřebují více času, aby popsali své potíže nebo pochopili obsah sdělení.
- Vyhýbání se medicínskému žargonu, který je pro sestry i lékaře běžnou součástí práce, se týká všech pacientů bez ohledu na věk.
- Odborné výrazy či komplikované informace o diagnóze a léčbě, které budí obavy a pocit ohrožení, mohou být pro pacienty naprosto nesrozumitelné a matoucí.
- Všichni pacienti si bez ohledu na stupeň fyzického či psychického hendikepu zaslouží respekt a vstřícný, pozitivní tón komunikace.
Tipy na podporu aktivního naslouchání
Aktivní naslouchání nemusí být sestrám vždy zcela vlastní a mnohdy vyžaduje vědomý trénink a delší praxi. Přestože se jedná „pouze“ o naslouchání, nelze ho považovat za pasivní činnost. Sestry by se proto měly učit udržovat pozornost, zpracovávat všechny sdělené informace a nepodléhat předčasným soudům. I zdánlivé drobnosti, jako když fyzicky zaujmeme pozici na stejné úrovni s pacientem, který je například upoutaný na lůžko nebo vozík, hraje v komunikaci nemalou roli.
(pak)
Zdroj: Module 5: Communication skills; engaging people with MS. Novartis, 2022.
Líbil se Vám článek? Rádi byste se k němu vyjádřili? Napište nám − Vaše názory a postřehy nás zajímají. Zveřejňovat je nebudeme, ale rádi Vám na ně odpovíme.
Štítky
Dětská neurologie NeurologieOdborné události ze světa medicíny
26. 11.
Všechny kongresy
Nejčtenější tento týden
- Může hubnutí souviset s vyšším rizikem nádorových onemocnění?
- Jak se noční sova může přenastavit na ranní ptáče?
- Co způsobuje pooperační infekce? Na vině může být i naše vlastní mikrobiota
- Úskalí výpočtů dávkování léků – převody jednotek i stanovení rychlosti infuze
- Zásady správného měření dechové frekvence
Mohlo by vás zajímat
- Vzdělávací program MS Elevate ® Modul 2
- Postižení zraku u RS: Ve hře je čas!
- I „pouhé“ doporučení znamená velkou pomoc. Nasměrujte své pacienty pod křídla Dobrých andělů
- Komunikace s pacientem s ADHD
- K udržení duševního zdraví pacientů s RS můžete přispět i Vy: Rychlý screening odhalí problémy, které je třeba řešit
- Vzdělávací program MS Elevate ® Modul 1