#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Jak komunikovat s pacienty s roztroušenou sklerózou? Zapojte aktivní naslouchání

13. 2. 2023

V souvislosti s péčí o pacienty s RS se často hovoří o správné komunikaci. Jedná se o široký pojem, do kterého spadá například aktivní naslouchání. Co by o něm sestry měly vědět, aby jejich komunikace s pacienty byla co nejefektivnější a zároveň nejpříjemnější?

Pozornost patří pacientovi

Aktivní naslouchání je považováno za velmi hodnotný způsob komunikace. Spočívá v tom, že příjemce informací, tedy například sestra, věnuje ve všech směrech plnou pozornost pacientovi, s nímž hovoří. Soustředí se na obsah sdělení, pacienta nepřerušuje a různými způsoby dává najevo zájem o komunikaci. Aktivní naslouchání má pro pacienty nejen věcný význam, ale může mít i terapeutický efekt. Celkový způsob a úroveň komunikace je samozřejmě nutné přizpůsobit věku a kognitivním schopnostem pacienta.

Nehovořte příliš automaticky 

Zdravotníci mohou mít v mnoha situacích tendenci komunikovat v režimu „autopilota“. Tedy přistupovat k úkonům i komunikaci rutinním způsobem, aniž by se zamýšleli nad formou komunikace nebo jejími dopady. Pro pacienty s roztroušenou sklerózou a jejich rodiny ovšem nemusí být rozhovor na téma týkající se zdraví běžnou či srozumitelnou záležitostí. Rutinní a neosobní přístup proto nemá ve správně nastavené komunikaci místo a pacientům je vždy potřeba věnovat plnou pozornost.

Jak vypadá aktivní naslouchání v praxi?

  • Udržujte oční kontakt s pacientem.
  • Eliminujte rušivé vlivy i zvuky (například telefon, notifikace z PC, hovory z vedlejší místnosti...)
  • Vědomě udržujte pozornost a soustředění na pacienta.
  • Průběžně dávejte najevo svůj zájem o hovor s pacientem a využívejte neverbální komunikaci.
  • Pokládejte doplňující otázky, ale nepokoušejte se za pacienta dokončit věty nebo jinak ovlivňovat jeho sdělení.

Trpělivost, dostatek času a respekt

Každý pacient vnímá komunikaci se zdravotníky jinak a u osob s roztroušenou sklerózou, jejichž kognitivní schopnosti se mohou značně lišit, platí nutnost přizpůsobit komunikaci jejich stavu dvojnásobně. Zejména u seniorů je potřeba trpělivost při mluvení i naslouchání – starší pacienti potřebují více času, aby popsali své potíže nebo pochopili obsah sdělení.

  • Vyhýbání se medicínskému žargonu, který je pro sestry i lékaře běžnou součástí práce, se týká všech pacientů bez ohledu na věk.
  • Odborné výrazy či komplikované informace o diagnóze a léčbě, které budí obavy a pocit ohrožení, mohou být pro pacienty naprosto nesrozumitelné a matoucí.
  • Všichni pacienti si bez ohledu na stupeň fyzického či psychického hendikepu zaslouží respekt a vstřícný, pozitivní tón komunikace.

Tipy na podporu aktivního naslouchání

Aktivní naslouchání nemusí být sestrám vždy zcela vlastní a mnohdy vyžaduje vědomý trénink a delší praxi. Přestože se jedná „pouze“ o naslouchání, nelze ho považovat za pasivní činnost. Sestry by se proto měly učit udržovat pozornost, zpracovávat všechny sdělené informace a nepodléhat předčasným soudům. I zdánlivé drobnosti, jako když fyzicky zaujmeme pozici na stejné úrovni s pacientem, který je například upoutaný na lůžko nebo vozík, hraje v komunikaci nemalou roli.

(pak)

Zdroj: Module 5: Communication skills; engaging people with MS. Novartis, 2022.



Štítky
Dětská neurologie Neurologie
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#